Els missatgers no arriben mai, Biel Mesquida

Nanda Ramon Tous , professora

Deia Leonardo Sciascia, a propòsit del seu Candido i citant Montesquieu, que «un’opera originale ne fa nascere quasi sempre cinque o seicento altre, queste servendosi della prima all’incirca come i geometri si servono delle loro formule». I és aquest fabulós miracle de fertilitat el que ens fa arribar la darrera baula –per ara- d’aquest fastuós joiell barroc que és l’obra literària –i periodística- de Biel Mesquida.

Així doncs, són Eurípides, i Sòfocles, i Virgili, i Homer –però també Èsquil, Sèneca, Racine, Alfieri...- els deïdors amagats darrere les poderoses i paoroses biografies de Fedra, Antígona, Dido i Agamèmnon, grans figures de la mitomaníaca cultura clàssica, que són recreades, una vegada més, en les pàgines d’Els missatgers no arriben mai, bellament editat per El Gall Editor dins la col·lecció Llibres del món i de la bolla.

La nova versió d’aquest tapís etern té, però, l’al·licient afegit de focalitzar la tensió narrativa i dramàtica –la distinció entre gèneres no ha estat mai de la incumbència de Mesquida...- en unes “figurants” de luxe: Enona, dida de Fedra; Ismene, germana d’Antígona; Anna, germana de Dido; i Clitemnestra, muller d’Agamèmnon.

Així, doncs, l’obra –encàrrec confés de la deliciosa Rosa Novell- és en realitat l’enfilall enlluernador dels quatre monòlegs d’aquests exuberants personatges “de repartiment”: Enona, Ismene, Anna i Clitemnestra.
Uns personatges que, ja allunyats però no guarits de la tragèdia, ens revelen les claus del seu turment, fet de culpabilitat i d’enyorança, i pregonen un cop i un altre que el pas del temps i l’atonia quotidiana poden acabar esborrant allò que ha ocorregut, però que no poden desteixir el que mai no hauria d’haver esdevingut.

Quatre deliris monologats i eterns, plens d’anacronismes i d’endemismes, que serviren de base al muntatge teatral que, dirigit per Rosa Novell, s’estrenà a l’Espai Brossa de Barcelona el novembre de l’any passat.

La presentació del volum –Club Diario de Mallorca, 12 de març, Dia de la Victòria (del Barça contra el Milan i de la literatura contra el futbol)- arreplegà un nombrós públic, que va poder gaudir de la versió més combativa, apassionada i enllaçada del gran Mesquida. Per a quan la versió teatral a Mallorca?

Els missatgers no arriben mai

Mesquida Amengual, Biel (aut)

El Gall Editor

1a ed., 1a imp. (11/12)

Català

El Gall

ISBN: 8492574895

Llibres del món i de la bolla, 28