Guillem Ramis
Regidor de Medi Ambient i Mercat
Ajuntament de Santa Maria del Camí
SFM no informa i evita la comunicació i les explicacions
als usuaris i als Ajuntaments.
Sembla que la preocupació dels gestors de SFM, és
evitar el fracàs anunciat de la targeta intermodal.Un mal
sistema de pagament que ha requerit una gran inversió,
amb màquines validadores delicades i complicades,
que sovint es bloquegen i s’avarien, que pretén substituir
els interventors i ens aboca a un augment del cost
del servei i del preu dels bitllets, que finalment paguem
els usuaris.
La targeta intermodal introduïda pel govern Matas, va
substituir l’abonament anterior de 10 viatges, senzill,
barat, que no caducava, que es podia compartir i que
comptava amb una gran acceptació per part dels usuaris
i els treballadors de SFM.
El nombre de usuaris habituals que abans no utilitzaven
l’abonament era insignificant, el frau en el pagament
dels bitllets imperceptible i el personal interventor de
SFM a la par de revisar els abonaments, podia dispensar
l’atenció adequada als viatgers ocasionals.
Avui, la lectura de targetes i l’emissió i cobrament de
bitllets ocupa tot el temps i tota l’atenció dels interventors,
que difícilment poden acabar de atendre a tothom
en el temps que dura el trajecte en les hores de més
afluència d’usuaris.
El blindatge i la supressió d’accessos a les andanes de
Serveis Ferroviaris, no respon a l’interès dels usuaris
que són la raó de ser del servei, ni tampoc en fer més
atractives o agradables les estacions, ni tampoc en
voler guanyar nous usuaris oferint més eficiència i
confort.
L’obra realitzada no implicarà cap millora, ni cap avantatge
pels usuaris del tren. Portem setmanes d’obres a
diferents estacions i aquestes s’executen desconsiderant
o suprimint els accessos als discapacitats a determinades
andanes. No s’han dignat a senyalitzar les
obres, ni a col·locar un humil cartell de cortesia que
informi als usuaris del que s’està fent.
En els pobles sols hi haurà una banda de les vies per
accedir des de l’exterior a les dues andanes. En tot el
que portem d’aquesta legislatura:
Els gestors de SFM no han aportat cap millora en
freqüències, horaris, confort, comoditat o eficiència del
servei que animi a que més gent deixi el cotxe i agafi el
tren.
El preu dels bitllets ha augmentat de manera exagerada,
fins el punt que viatjar amb cotxe compartit surt molt
més a compte que viatjar amb tren.
El nombre d’usuaris del tren sembla que ha disminuït,
però manquen dades fiables, l’excusa és que molts
usuaris no paguen i no es poden comptabilitzar.
Mai en la història del tren a Mallorca s’ha invertit tant
en el sistema de gestió i control de cobrament als usuaris
i mai tanta de gent ha viatjat sense pagar com ara.
El blindatge i el tancament d’accessos a les andanes de
SFM, obeeix a la manca de consciència de servidors
públics dels Consellers del PP, al menyspreu cap a
l’interès general, la distància entre els administrats i els
administradors i l’absència de comunicació entre els
gestors i els usuaris del tren.
Els gestors de SFM, han de baixar de les altures i s’han
d’assessorar un poc més amb els usuaris o escoltar els
propis treballadors que han conegut el sistema de
cobrament anterior al sistema de les actuals màquines
validadores instal·lades a l’estació de Palma i en algunes
més.
Els gestors de SFM, han d’entendre que també són
servidors públics, que la finalitat del seu lloc de feina és
satisfer als usuaris del tren, gestionar eficientment el
servei ferroviari i mantenir la necessària comunicació i
col·laboració amb totes les altres institucions públiques
que estan al servei de la ciutadania.
Si els gestors de SFM escoltessin un poc més a la gent
que estima el tren, entendrien per que un sistema tant
senzill i barat com era l’abonament de cartó de 10
viatges, que no caducava i es podia compartir, tenia
tant bona acceptació entre els usuaris i no hi havia tant
de frau com hi ha ara.
Si els gestors de SFM deixessin de considerar a tots els
usuaris com a potencials defraudadors i als Ajuntaments
com institucions impertinents amb qui no cal
consultar res sobre la qualitat del servei, segurament
no caldria haver de gastar-se més cinc milions i mig
d’euros públics amb blindar totes les estacions de
Mallorca, ni tampoc s’haurien de complicar tant els
accessos a totes les estacions.